No more excuses – 5 workout hacks die jou gaan helpen met beter slapen

Sporten is natuurlijk goed voor je lichamelijke en mentale gezondheid, maar daar blijft het niet bij. Wist je dat sporten er zelfs voor kan zorgen dat jij ‘s avonds beter slaapt? We zetten een aantal interessante feitjes voor je op een rij.

Onderstaande punten bewijzen op welke manier sporten niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je nachtrust is.

1. Beweeg elke dag

Consistentie is belangrijk. Je hoeft niet meer na te denken over het poetsen van je tanden, omdat het een gewoonte geworden is. Hetzelfde geldt voor bewegen: door consistent elke dag te bewegen, wordt het geen ‘moetje’ meer en dat ritme komt jouw nachtrust ten goede.

We bedoelen overigens niet dat je élke dag jezelf hoeft af te beulen in de sportschool, of élke dag een marathon te rennen. Absoluut niet. Maar kom ‘s avonds eens iets vaker van de bank af, loop een extra rondje, of plan een ochtendwandeling voordat je begint met werken.

2. Probeer ‘s morgens te sporten

Er is geen slecht tijdstip om te sporten, want beweging is altijd goed. Maar als je kunt kiezen, dan zouden wij 100% voor een ochtendworkout gaan. Personal trainer Sam Wood beaamt dat in een artikel op Body+Soul. Als je in de ochtend sport, heb je de hele dag als cooling down. Dit stimuleert jouw slaap in de avond.

3. Luister naar jouw ritme

Probeer jij al maanden om ‘s morgens te sporten, maar protesteert jouw lichaam nog steeds? Dan ben je misschien écht geen ochtendmens en kan je beter naar jouw lichaam luisteren dan het te provoceren.

4. Sport niet vlák voor het slapen gaan

Het gerucht gaat rond dat je het beste kunt sporten voordat je gaat slapen, omdat je jouw lichaam uitput en hierdoor sneller in slaap valt. Dat klinkt aannemelijk, maar is jammer genoeg niet waar. Naast dat jouw spieren moe worden, vult jouw lichaam zich namelijk ook met energie en endorfines. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je juist níét sneller in slaap valt.

5. Take it easy met cafeïne

Ben jij een avondsporter en drink je het liefste nog een bak koffie voor de nodige cafeïne – en dus energie – tijdens het sporten? Kijk er dan ‘s avonds niet raar van op als je moeilijk in slaap valt. Je kunt namelijk beter na 15:00 geen cafeïne meer drinken, omdat dat oppeppende stofje nog uren in jouw bloed blijft zitten.

Hetzelfde geldt uiteraard voor energiedrankjes, cola en zelfs thee. Allemaal bevatten ze cafeïne die jouw nachtrust kunnen verstoren. Goed om rekening mee te houden.

Slechte slaper? Na dít tijdstip kan je dan beter geen koffie meer drinken

Body+Soul

Reageer op artikel:
No more excuses – 5 workout hacks die jou gaan helpen met beter slapen
Sluiten