Zelf het gelukshormoon serotonine verhogen; zo doe je dat

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. De stof is een neurotransmitter, die verbindingen maakt in je hersenen. Als je te weinig van deze neurotransmitter hebt, kan dit vervelende gezondheidsrisico’s tot gevolg hebben.

In dit artikel vertellen we je wat serotonine precies is, wat de gevolgen zijn van een tekort aan deze stof, en wat je zelf kan doen om dit gelukshormoon in jouw lichaam op peil te houden.

Wat is serotonine?

Serotonine is een neurotransmitter die de communicatie in jouw hersenen zo soepel mogelijk laat verlopen. Maar het is niet de enige neurotransmitter die je hebt. Ook adrenaline en dopamine doen dit werk.

Zodra je wat eet, worden er eiwitten uit de voeding gehaald en verwerkt. Deze worden omgezet in aminozuren, waaronder het aminozuur tryptofaan. Deze stof maakt 5-HTP aan. Dat is kort voor 5-Hydroxytryptophan. Dit wordt vervolgens in de lever en hersenen omgezet in serotonine.  Deze stof is onmisbaar om serotonine aan te kunnen maken.
Voedingsmiddelen die veel tryptofaan bevatten, zijn bijvoorbeeld bruine rijst, pompoenpitten, banaan en ananas.

Serotonine zorgt ervoor dat je je blij en in balans voelt, het zorgt voor de regulatie van pijnprikkels, je voelt je minder snel opgejaagd en onrustig en je slaapt beter door deze neurotransmitter.

Hoe uit een tekort aan serotonine zich?

Als je een tekort hebt aan serotonine, kan je last krijgen van allerlei verschillende, vage klachten:

1. Slaaptekort

Serotonine regelt de aanmaak van melatonine. Deze stof zorgt ervoor dat je goed in- en doorslaapt gedurende de nacht. Een tekort aan melatonine -en dus serotonine- kan ervoor zorgen dat inslapen langer duurt en dat je gedurende de nacht minder vast slaapt. Dit kan op lange termijn ernstige gevolgen hebben.

2. Een opgejaagd gevoel

Waar serotonine een rustig en fijn gevoel geeft, hebben neurotransmitters zoals adrenaline en dopamine een tegenovergesteld effect: zij wekken je op en zorgen dat je alert bent. Als er een disbalans tussen deze neurotransmitters is, zal je je sneller gestresst en opgejaagd voelen.

3. Lage pijngrens

Door een tekort aan serotonine kan je last krijgen van een (te) lage pijngrens. Dit betekent dat je pijn minder goed kan verdragen. Dit kan problemen geven op langere termijn.

4. Depressie

Het is aangetoond dat een tekort aan serotonine kan leiden tot depressies. Hierdoor kan je je langdurig neerslachtig voelen en minder plezier beleven aan dagelijkse dingen.

5. Chronische klachten

Door een langdurig tekort aan serotonine kan het voorkomen dat bepaalde lichaamsfuncties verstoord worden. Dit kan chronische klachten tot gevolg hebben. Denk bijvoorbeeld aan darmklachten, chronische vermoeidheid, fibromyalgie of spierkrampen.

Zo verhoog je zelf je serotonine gehalte

Nu we weten dat serotonine een neurotransmitter is die voornamelijk door voeding in de darmen en later ook deels in de hersenen wordt verwerkt, kan je je eigen serotonine levels -en daarmee je gelukshormoon- verhogen.

Je lichaam maakt de meeste serotonine aan in de ochtend. De paar uur na zonsopgang zijn het belangrijkst. Probeer daarom altijd te ontbijten, zodat je lichaam de juiste aminozuren uit je ontbijt kan halen.

Zorg ervoor dat je genoeg vitamine B3, B6 en magnesium binnenkrijgt. Deze zitten vooral in bladgroenten, maar ook in vis, vlees en noten. Ook eiwitten en koolhydraten zijn belangrijk. Probeer op regelmatige basis voeding als bruine rijst, aardappelen, bananen, ananas en zonnebloempitten toe te voegen aan je dieet.

Ook zonlicht speelt een belangrijke rol in de aanmaak van serotonine. Probeer dagelijks naar buiten te gaan. Ook als het niet zonnig is bereiken zonnestralen jouw huid.

Genoeg water drinken is ook belangrijk, om ervoor te zorgen dat de neurotransmitters hun werk optimaal kunnen doen. Drink daarom minstens 2 liter water per dag.

Werken de bovenstaande aanpassingen nog niet optimaal, en heb je nog steeds last van een moe, neerslachtig en opgejaagd gevoel? Of heb je last van andere, chronische klachten? Dan zou je dit kunnen aankaarten bij je huisarts. Er bestaat medicatie om de hoeveelheid serotonine toe te laten nemen. Hierbij denk je aan anti-depressiva of Griffonia, een middel dat HTP-5 bevat. Hierdoor zou het gelukshormoon jou snel weer beter moeten laten voelen!

Bron: Mens & Gezondheid

Lees ook:

 

Reageer op artikel:
Zelf het gelukshormoon serotonine verhogen; zo doe je dat
Sluiten