Heb je het idee dat je anticonceptie de oorzaak is van je lage libido? Dit is wat je kunt doen

Sommige mensen beweren dat een anticonceptiemiddel de oorzaak is van hun (ineens) lage libido. Maar kunnen anticonceptiemiddelen daar echt de schuld van zijn?

Het korte antwoord: dat kan, maar het kan ook iets anders zijn. Wij zochten het voor je uit (en wat je eraan kunt doen):

Onderzoek

Een in 2013 gepubliceerde analyse van zo’n 36 studies (uitgevoerd tussen 1975 en 2011) waarin de effecten van hormonale anticonceptie en het libido werden onderzocht, kwam naar voren dat zo’n 62% van de mensen die de pil slikten, juist meer zin kregen in seks, 22% gaf aan geen verandering te voelen en 15% had juist een lager libido. Het lijkt er dus op dat de meeste mensen wel wat effect op het libido ervaren, maar dan in positieve zin.

Er zijn nog wel meer onderzoeken gedaan naar de invloed van anticonceptiemiddelen op je libido, zo is er ook een onderzoek geweest waarin bleek dat vrouwen die aan de pil zaten minder reactie gaven op erotische beelden. Bovendien legt de pil oestrogeen en progestageen plat, dat kan zeker effect hebben op het libido.

En als je nadenkt is het ook best logisch. Anticonceptiemiddelen als de pil remt bijvoorbeeld de productie van onder andere testosteron. Deze hormonen hebben invloed op je stemming én op je seksueel verlangen. In 2014 bleek uit een onderzoek van de Universiteit in Utrecht ook dat die testosteronremming door de pil heel groot is, de testosteronvoorraad in het bloed daalt bij pilgebruiksters met 60 tot 80 procent – dat is niet niks.

Hoe je het ook went of keert, er zijn veel mensen die het gevoel hebben dat hormonale anticonceptie wel degelijk invloed heeft op hun seks drive. Maar bewijzen dat anticonceptiemiddelen van invloed kunnen zijn op je libido is heel lastig. Er zijn heel veel factoren die het libido kunnen (en zullen) beïnvloeden, daarom is het moeilijk om aan te geven wat de exacte oorzaak is.

Heb je het gevoel dat je libido laag is en heb je een sterk vermoeden dat het komt door anticonceptiemiddelen? Dan is het het waard om eens naar de mogelijke oorzaken te kijken. Sommige factoren hebben te maken met hormonen, maar sommige ook helemaal niet!

1. Kijk eens naar andere factoren

Het is makkelijk om automatisch aan te nemen dat bijvoorbeeld de pil ervoor zorgt dat je libido is veranderd, het is het best waard om eens te kijken naar je levensstijl. Krijg je voldoende beweging? Slaap je nog genoeg? Ben je veel gestresst? Al deze factoren kunnen ook van invloed zijn op je libido.

Als je denkt dat je de balans een beetje mist op een aantal gebieden in je leven, is het de meeste waard om eens te kijken wat je eraan kunt doen.

2. Je zit in een lange relatie

Een langdurige relatie kán er voor zorgen dat je libido minder wordt. In 2018 hield Psychologie Magazine een online seksonderzoek. Daaruit bleek onder andere dat stellen die langer dan tien jaar samen zijn, langere perioden helemaal geen seks hebben. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn als het jou of je partner niet stoort, maar het kan wel een oorzaak zijn van je lage libido.

3. Verander je anticonceptie

Hoewel het onderzoek uit 2013 niet op andere factoren in is gegaan, liet zien dat maar 15% van de ondervraagden last had van een lager libido sinds ze aan anticonceptie deden. Als jij vrij zeker bent dat het bij jou ook komt door anticonceptie, kun je met de arts overleggen of er andere mogelijkheden zijn. Je kunt veranderen van pil, of een ander soort hormonale anticonceptie proberen. Je kunt natuurlijk ook nog altijd gaan voor een niet-hormonale conceptie. Gelukkig zijn er meer opties als het gaat om anticonceptie.

Meer over je libido

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Heb je het idee dat je anticonceptie de oorzaak is van je lage libido? Dit is wat je kunt doen
Sluiten