Vlees noch vis: 7 tips voor als je kind vegetariër wil worden

Redactie 13 mrt 2016 Eten

Een jaar of zeven moet ik zijn geweest, toen ik per ongeluk op tv zag hoe een lammetje geslacht werd. Mijn kleine-kinder-wereld stortte in. Ik wilde geen vlees meer eten en mijn moeder ging daarmee akkoord. Vanaf toen was het: ‘Ik ben sekretarisch.’

Inmiddels eet ik wel weer vis, wat mij nu een pescotariër maakt. Maar stel nou dat je kind geen vlees en geen vis meer wil eten, wat doe je dan? Zeven tips voor als je kind vegetariër wil worden.

[STAP stap=”1″]

Lees je in

Het klinkt cliché, maar je inlezen is het halve werk. Geen vlees eten is namelijk niet per se ongezond. Gelukkig maar. Sander Kersten, hoogleraar voeding: ‘We hebben vlees en vis eigenlijk niet nodig, maar de bestanddelen die hier in zitten wel. Denk aan eiwitten, ijzer, vitaminen en mineralen. Het is belangrijk dat je vervangende producten eet, zoals melk(producten) en eieren. Genoeg ijzer binnen krijgen is überhaupt vaak een probleem, ook voor vleeseters.’

[STAP stap=”2″]

Varieer met vleesvervangers

Hierdoor krijgt je kind de juiste voedingsstoffen binnen: ijzer, eiwitten, vitamine B1 en vitamine B12. Een moe kind? Dat kan te maken hebben met een ijzertekort. Lekkere vleesvervangers vind ik bij Vivera, Quorn en een echte toppers zijn die van de Vegetarische Slager.

[STAP stap=”3″]

Let op de inname van voedingsstoffen

Naast vleesvervangers zijn er ook andere producten waar belangrijke bouwstoffen in zitten. Eet dus genoeg peulvruchten, sojabonen en zaden. Tio: eet bijvoorbeeld eens een keer kikkererwten in plaats van aardappels.

[STAP stap=”4″]

Kies voor vegetarisch broodbeleg

Je kan de ham vervangen voor hagelslag, maar veel gezonder is vegetarisch broodbeleg. Zo is er ook vegetarische ham (handig ook voor de tosti!) en Tartex paté-achtige smeersels. Humus is ook een goede optie.

[STAP stap=”5″]

Geef noten mee als tussendoortje

Noten zijn een bron van calcium, zink en omega-3 vetten en mogen daarom niet ontbreken in een vegetarisch dieet. Kijk ook in de Notenwijzer. Is je kind geen fan van noten, geef dan gedroogde vijgen mee en zorg voor producten als boerenkool, paksoi, raapstelen of waterkers in zijn menu.

nuts, almonds and pistachios in children's hands

Bron: iStock

[STAP stap=”6″]

Vergeet niet te melden dat je kind vegetariër is

Vooral handig bij kinderfeestjes, aangezien knakworstjes toch wel favoriet zijn.

[STAP stap=”7″]

Leg het uit

Voor sommige vriendjes en vriendinnetjes kan het nogal lastig zijn om het hele verhaal te begrijpen. ‘Naomi mag geen vlees hé?’ Mijn moeder zei dan altijd: ‘Naomi mág het wel, maar ze wil het niet.’

Hoe ga jij om met een kind dat vegetariër is? Laat het ons weten via Facebook>

Lees ook : De 10 grootste mythes over vegetariërs >

Reageer op artikel:
Vlees noch vis: 7 tips voor als je kind vegetariër wil worden
Sluiten