Hoogzwanger in de zomer? Zo houd je je hoofd én je lichaam koel

Het wordt de komende dagen weer warm in Nederland. En ja, da’s heerlijk hoor, maar zwanger in de zomer is toch wel een tikkie uitdagend. Moet je nagaan hoe dat verloopt als het kwik meer dan 25 graden aantikt… daarom 7 tips om jezelf koel te houden de komende dagen.

Zo kom je (hoog)zwanger de zomer door

1. Drinken, drinken, drinken

Als je zwanger bent, houd je vocht vast. Dat is een ding wat zeker is (hallo olifantenpoten). Maar wist je dat je nóg meer vocht vasthoudt als je te weinig water drinkt? Zie dit dus als jouw wake up call en zorg ervoor dat je genoeg drinkt. Dat is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook om brain fog te voorkomen. Naast jouw zwangerschapsbrein kan je dat er namelijk niet ook nog bij hebben.

Zwangerschapsbrein: bestaat het echt of is het onzin?

2. Vul een mini-zwembad voor jezelf

Investeer alvast in een opblaasbaar babyzwembadje. Nog niet voor je kindje, maar voor jouw voeten. Een voetenbadje kan ideaal zijn tijdens hete dagen en geven jou de verkoeling die je nodig hebt.

3. Zout eten? Pas daar een beetje mee op

We snappen dat je last hebt van cravings, maar kijk uit met zout eten. Door veel zout te eten kan je meer vocht vasthouden, waardoor jouw handen en voeten opzwellen. Voldoende water drinken gaat daar niet bij helpen, jammer genoeg. We zeggen niet dat je volledig zoutloos door het leven moet gaan, maar het is verstandig om er rekening mee te houden.

4. Houd de slaapkamer zo koel mogelijk

Slapen is als zwangere vrouw geen pretje, en als het ‘s nachts warm is al helemaal niet. Probeer daarom de slaapkamer zo koel mogelijk te houden. Of je daarvoor de ramen open of dicht moet houden, lees je in het onderstaande artikel bij onze interieurzusjes van Roomed.

Goede vraag: zet je je ramen open met een hittegolf, of houd je ze beter dicht?

5. Zwanger in de zomer = losvallende zomerjurkjes en slippers

Jouw garderobe bestaat de komende tijd slechts uit twee dingen: losvallende zomerjurkjes en slippers. Die zomerjurkjes zitten lekker stretchy en zijn zweet-proof, en die slippers zijn ideaal voor de opgezwollen voeten die je sowieso gaat ervaren. Staat nog eens leuk bij elkaar ook, dus dat is een dikke win-win situatie.

6. Eet vochtrijke dingen

Watermeloen, waterijsjes, ananas, komkommer… we vertelden je al dat hydrateren belangrijk is, maar dat kan natuurlijk ook door vochtrijke dingen te eten. Zo bevatten veel fruitsoorten water en daarmee houd je jouw vochtbalans goed op peil.

Voedingscentrum legt voedingsadvies voor zwangere vrouwen uit

Reageer op artikel:
Hoogzwanger in de zomer? Zo houd je je hoofd én je lichaam koel
Sluiten