4 tekenen dat je weleens een mommy burn-out zou kunnen hebben

Persoonlijk

Voor de duidelijkheid: alles gaat goed met me. En ook al is de dochter – bijna twee – er bij vlagen vroeg bij met haar peuterpubertijd en sta ik haar soms met de handen in het haar (het mijne, niet dat van haar) aan te kijken (‘ja maar liefje, wat wihil je nóúhóú?’), ik geniet nog elke dag met volle teugen.

Op een Amerikaanse site viel mijn oog op een lijstje: ‘4 tekenen dat je last hebt van een mommy burnout’. Ik ben dol op Amerikanen en hun terminologie: een mommy burnout? Maar kennelijk waren er heel veel vrouwen die zich er in konden vinden, want het artikel werd maar liefst 22,500 keer gedeeld. Dus.

Burn-out: Staat waarin je mentaal niet meer in staat bent om met (meer) stress om te gaan. Je energie- en mentale bronnen zijn gedeeltelijk danwel volledig uitgeput.

Moe-der: Liefdevolle vrouw die er een kunst van gemaakt heeft haar eigen behoeften ondergeschikt te maken ten opzichte van die van haar kind (en desgewenst ook van haar partner) en het doorgaans als egoïstisch ervaart om haar eigen wensen te laten prevaleren. Is niet altijd even goed in het vragen om hulp en/of aangeven van grenzen.

Mama’s, let op: dit zijn de signalen die (kunnen) duiden op een mommy burnout.

1

Vergeetachtigheid

Natuurlijk, elke moeder vergeet wel eens hier en daar een hydrofiel, knuffelbeer, tampon, telefoon of sleutelbos, maar het wordt zorgwekkend als je continu voorwerpen, mensen en/of afspraken vergeet. Ook buitensporig vaak dingen kwijtraken is een signaal.

2

Je bent kortaf tegen kinderen en/of partner

Slaapgebrek is een trut. Er is nog nooit iemand – nee, ook geen moeder – geweest die zei: ‘Ik heb vannacht maar drie uur geslapen/ben er vier keer uitgeweest/ben vanaf half vijf vanmorgen in de weer geweest met een ziek kind, en toch voel ik me zo fris als een hoentje’. Merk je dat je snauwt of zelfs schreeuwt tegen je partner en/of kinderen, ook op momenten waarvan je je achteraf – in kalme toestand – afvraagt of het nou echt nodig was? Als dat bovengemiddeld vaak gebeurt, is het goed om pas op de plaats te nemen.

3

Je bent constant moe

Als je elke keer dat iemand je vraagt ‘hoe het met je gaat’ het liefst heel hard ‘ik ben kapot!’ wil roepen, is dat ook een duidelijk teken aan de mogelijke burnout-muur. En al helemaal als je je na een nacht (relatief) goed slapen nog steeds zo voelt.

4

Je hebt geen lol meer in het moederschap

Je doet dingen op de automatische piloot: vanaf het moment dat de kinderen wakker worden tot ze gaan slapen ben je bezig als ware een ‘projectmanager’ die er bijna zakelijk op toeziet dat alle stappen in het proces goed doorlopen worden. Ho, stop! Temidden van al die stappen zou je namelijk ook (meerdere) momenten moeten hebben dat je op de grond gaat zitten met je kind naast je, kussentje onder de bips, boek erbij, kijken, kletsen, lachen, genieten. Voorlezen voor het slapen gaan is leuk en intiem, geen routinematig geheel. Voor jou wel? Alarmbellen: aan.

Wat nu?
Het zijn inderdaad ogenschijnlijk duidelijke redenen dat het niet zo heel goed gaat met je moederlijke gemoedstoestand. Als je je in bovenstaande herkent, is het verstandig actie te ondernemen, aldus de auteur. En wel door bijvoorbeeld de volgende mogelijke ‘oplossingen’:

• Niet meer tegen alles en iedereen ‘ja’ zeggen

Want dat is een van de belangrijkste redenen waarom je je nu zo voelt als je je voelt.

• Yoga

Volgens veel vrouwen sowieso het antwoord op heel veel problemen.

• Professionele therapie

Voor als alleen yoga, mindfulness of een andere vorm van self-help therapeutische bezinning niet werkt.

• Sporten/rennen

Er is een duidelijke reden waarom sporten (met name rennen) een belangrijk onderdeel is in het behandelplan van mensen met een verslaving of een (angst)stoornis: het bevordert je mentale gesteldheid op een manier die sommige medicijnen niet bereiken.

• Uitschakelen

Letterlijk, in de vorm van telefoons, tablets, Facebook, Instagram, mail, het hele rataplan uitzetten. Blijkens ook onderzoek dat uitwijst dat schermen na 21.00u ‘s avonds de belangrijkste reden voor stress bij (jonge) vrouwen zijn.

• Eet goed/gezond

Regelmatig, voedzaam en gezond: kernwaarden van hoe voeding je gesteldheid kan beïnvloeden. Veel vrouwen die het druk hebben of kampen met stress eten vaak ‘even tussendoor’, niet voedzaam genoeg of erger nog: helemaal niet. Breng weer structuur aan in je voeding- en voedingspatroon.

• Verwacht niet zoveel van jezelf

Hadden we al gezegd dat moeders geneigd zijn tot het gaatje te gaan, en zelfs dan vaak te vinden dat ze toch-nog-even-ergens-tussendoor-ook-nog-dit-of-dat hadden kunnen doen? Stop daar ogenblikkelijk mee en wees niet zo streng voor jezelf. Wijze woorden: ‘je hoeft niet alles perfect te doen: iets goed doen is ook al perfect’.

• Vraag hulp

‘It takes a village to raise a child’. En omdat je nou niet in je eentje in dat dorp woont, mag je best af en toe een mededorpsbewoner om hulp vragen. Durf daarbij ook verder te gaan dan alleen de ‘eerste lijn’ (partner, opa’s en oma’s), maar er is vast wel ergens een lieve buurvrouw of dito oppasmeisje dat het niet erg vindt een handje (of twee) te helpen.

• Vraag hulp – deel twee

Aan de dokter. Hij kan je doorverwijzen, medicijnen geven of wat er dan ook nodig is om je beter te laten voelen.

Heb jij last van de signalen? Reageer via Facebook!>

Fammes Muriël dacht dat ze er een had>