Redactie
Redactie Relatie 15 mrt 2021

In 10 stappen je bindingsangst aanpakken

Je hebt zin om te daten, maar toch trap je elke keer weer op de rem. Wanneer iemand zijn of haar hand toereikt, ren jij hard de andere kant op. Dit gedrag vertoon je niet omdat de dates niet leuk zijn of omdat het niet klikt. Juist omdat je het zo leuk vond, keerde je die leuke single de rug toe. Bindingsangst.

Misschien heb je het idee dat je enige bent, maar niets is minder waar. Gelukkig kun je jouw bindingsangst aanpakken. Deze 10 simpele stappen helpen je op weg.

Dit artikel is een bijdrage van Relatieplanet.nl.

1. Kom in contact met je gevoel

Je gevoel is je kompas, je persoonlijke waarheid. Je emoties zeggen je wat je wilt en niet wilt. Wees je bewust van het deel wat niet in contact wil komen met wat je voelt. Merk bij jezelf op wanneer je uit verbinding gaat met een ander, omdat dit negatieve gevoelens met zich meebrengt die je wilt vermijden.

Door aan een ander te ontsnappen, lijkt het alsof je aan je eigen gevoelens kan ontsnappen. Wees je bewust van je angst voor zware, negatieve gevoelens en leer hier mee om te gaan.

2. Word comfortabel met je behoeften en kwetsbaarheid

Wanneer je je niet bewust bent van je behoeften (aan intimiteit) kun je hier niet open naar vragen. Je onderbewustzijn neemt het over en zal op een indirecte manier opzoek gaan om je behoeften te stillen, wat leid tot manipulatief gedrag.

Wees daarom bewust van je behoefte en wordt gewillig om afhankelijk van anderen te worden door je kwetsbaar op te stellen.

Bewuste aandacht – de basis voor een gelukkige relatie? Deze relatiecoach deelt tips!

3. Ontdek welk deel in jou vermijdend is

Ontdek wat de reden is dat je iets of iemand vermijdt en leer te begrijpen wat je op zo’n moment nodig hebt om wel de verbinding aan te gaan.

4. Blijf je bewust van sociale cues van anderen

Sluit anderen niet buiten en trek je niet terug. Als je je niet aanpast aan anderen dan krijg je anderen tegen je en zullen ze je niet in jouw behoeften tegemoet komen. Op die manier is de wereld nog onveiliger. Wees daarentegen empathisch naar anderen, hoe meer je geeft hoe meer je terug zult krijgen. Check regelmatig in bij anderen.

5. Zoek een veilige partner en committeer je aan 1 persoon

Zoek een partner uit die welwillend is om je te accepteren en bij je kan blijven terwijl je angstig, razend of behoeftig bent. Leer deze te begrijpen en leer die persoon helemaal kennen. Neem het risico om een monogame relatie op te bouwen.

10 kleine gebaren die je kind leren empatisch, vriendelijk en gul te zijn

6. Committeer je aan authenticiteit

Soms lijkt pleasen makkelijker dan eerlijk aangeven hoe je voelt. Je kwetsbaar opstellen is vaak eng. Echter jezelf aanpassen aan een ander houd je misschien even vol, maar na verloop van tijd veroorzaakt het veel pijn.

De prijs die je betaalt wanneer je bij jezelf vandaan gaat is groter dan het risico wanneer je te kwetsbaar opstelt. Neem jezelf daarom voor om moedig te zijn en altijd te kiezen voor het authentieke pad.

7. Check je prioriteiten

Waar gaat je energie in zitten? Vaak in zaken waar je je krachtig in voelt, zoals werk waar je niet kwetsbaar in hoeft te zijn. Echter heb je iemand nodig die jou echt ziet en van je houdt om wie je bent en niet om wat je doet of presteert. Wees niet bang om te investeren in mensen die deze liefde kunnen geven.

Heidi: ‘En daarnaast, je kwetsbaar opstellen kost minder negatieve energie en levert veel meer op’

8. Zie in hoe positieve gebeurtenissen je triggeren

Hoe meer je hebt, hoe groter de angst kan worden om het te verliezen. Wanneer het heel leuk is met iemand kan je onderbewustzijn reageren op de angst voor verlies hiervan met een beschermingsreactie door de ander af te stoten.

De onzekerheid of je iemand gaat verliezen is soms erger dan het verlies zelf. Je beschermingsmechanise kan dan de relatie gaan saboteren. Op die manier heb je tenminste zekerheid.

Wees je bewust van je eigen sabotage van wegduw- en terugtrek-gedrag. Vraag anderen om feedback, want het gebeurt vaak onbewust.

9. Let op je aangeleerde patronen

Wees je bewust dat je anderen benadert zoals je ouders dat ook deden naar jou toe. Vaak ben je zelf onopzettelijk gemanipuleerd en kun je de neiging hebben om dit vervolgens met anderen te doen. Leer oog te houden voor de behoeften van anderen en geef ze ook wat zij nodig hebben.

Een veilige hechting: wat is het en waarom is het belangrijk voor je kind?

10. Accepteer dat dit een pittig proces is

Wees ok met de angst die dit hele proces met zich mee zal brengen. Je angst mag er zijn. Bindingsangst is eigenlijk een hechtingsprobleem en valt onder de hechtingsstoornissen. Het is erg moeilijk om dit in je eentje te overwinnen. Zoek daarom hulp van een psycholoog of therapeut die kan er bij kan begeleiden.

Relatieplanet.nl is een dating-platform voor singles die het belangrijk vinden om eerlijk en oprecht te zijn en tijd te nemen elkaar goed te leren kennen. Oftewel slow daten; goed de tijd nemen om jezelf open te stellen aan de ander. 

Reageer op artikel:
In 10 stappen je bindingsangst aanpakken
Sluiten