Redactie
Redactie Ouderschap 18 mei 2021

7 signalen van je lijf dat je een mommy burn-out hebt

Een tijd geleden publiceerde een Amerikaanse site een artikel over de mommy burn-out dat onherroepelijk viraal ging, met daarin een lijstje ‘symptomen’ waaruit moeders konden opmaken of ze eraan leden. Want wie denkt dat alleen werkende vrouwen (moeders) een burn-out kunnen oplopen, zit er schromelijk naast.

Omdat dit natuurlijk niet een euvel is dat ineens opgelost is én omdat het wel degelijk serieus genomen moet worden, hierbij nogmaals de signalen op een rijtje.

Mommy burn-out

NB. Ik heb de vrijheid genomen, vanuit de betere huis-, tuin en keukenpsychologie van de koude grond, om een aantal symptomen aan het Amerikaanse lijstje toe te voegen.

8 tips om van een burn-out te herstellen

1. Vergeetachtigheid

Het nummer #1 signaal van een mommy burn-out. Nee, niet die ene keer dat je vergeet om melk te halen of heel even niet meer weet waar je je autosleutels hebt neergelegd, maar wanneer dingen vergeten en/of kwijtraken je tweede natuur begint te worden.

4 tekenen dat je een mommy burn-out zou kunnen hebben

2. Een bovengemiddeld kort lontje

Snauwen tegen de partner, ouders, kinderen, ook op momenten waarvan je achteraf dacht ‘Goh, was dat nou echt nodig?’ Als dat je bekend in de oren klinkt, dan is er op zich nog niks aan de hand, dat doen we namelijk allemaal wel een keer (of twee). Het wordt echter zorgwekkend als je zelf doorhebt dat je wel erg vaak kattend door het leven gaat, en bovengemiddeld vaak discussies en confrontaties aangaat.

7 manieren om dagelijks minder stress te ervaren als ouder

3. Moe, moeier, moeder

Als je na twee alinea’s in dit artikel je ogen amper nog kunt openhouden, is er reden voor ongerustheid. Als ‘moe zijn’ het nieuwe ‘uitgeslapen’ geworden is, en je je eigenlijk continu als een krant voelt.

4. Je voelt je continu ondergewaardeerd

Omdat je kinderen hun brood niet blieven, omdat die vent van je nooit eens uit zichzelf een kop thee voor je zet en omdat eigenlijk gewoon de hele wereld niet ziet wat je allemaal doet. Althans, dat denk je.

Dit is één van de grootste oorzaken voor stress bij (jonge) vrouwen

5. Je ziet alleen maar beren op de weg

Wanneer een kinderpartijtje ‘een missie’ wordt; je de oppas cancelt omdat je het idee hebt dat je kind misschien wel eens lastig kan gaan doen (bij haar) en je eigenlijk gewoon overal mitsen en maren ziet opdoemen.

6. Als je merkt dat je blij bent als je naar kantoor mag

Hoewel dat ook een gezond teken is, maar als je stelselmatig snakt naar de maandagochtend, dan is het wellicht iets minder gezond.

7. Wanneer je lijkt te vergeten wat er ook alweer zo leuk was aan moeder zijn

Tot slot misschien wel een van de ergste momenten van besef en zonder meer hét ultieme teken dat het niet goed gaat: wanneer het naar bed brengen van je kind iets waar je stiekem de hele dag tegenop ziet en je eigenlijk vooral ontspant als de kinderen liggen te slapen. Au.

8 x tips en tricks om de gevreesde mommy burn-out te voorkomen

Reageer op artikel:
7 signalen van je lijf dat je een mommy burn-out hebt
Sluiten