Zo word je een relaxte(re) moeder

Je bent moe, het is warm buiten, je hebt veel aan je hoofd en dan kan je echt wel eens je geduld verliezen en ‘ontploffen’ tegen je kind. Wat uiteindelijk zorgt voor nog meer drama, want je kindje schrikt en zet het op een huilen, of wordt nog bozer.

Uiteindelijk wil je ook gewoon een relaxte moeder zijn, voor je mini maar ook voor jezelf. Je kan geen kalm en gelukkig kind opvoeden, als je zelf geen rust ervaart. Door je eigen emoties te leren beheersen ben je een positief rolmodel voor je kind en dat komt de sfeer in huis zeker ten goede.

Relax mama, deze tips helpen je er doorheen:

1. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen reacties

Hoe je reageert op bepaalde situaties, hangt af van je eigen emoties op dat moment. Als je moe bent, reageer je vaak feller en geïrriteerder als iets niet (zo snel) gaat als je wilt, dan op moment dat je uitgerust bent.

Probeer je op zo’n moment bewust te zijn van je eigen (onderliggende) emoties en zet ze voor even aan de kant, om ze op een later moment los te laten. Zo reageer je je eigen (negatieve) gevoelens niet af op je kind die daar niets aan kan doen.

Ultiem relaxen: Zo overleef je spitsuur met de kinderen

2. Wanneer reageer je boos?

Zijn er misschien bepaalde momenten waarop je sneller geïrriteerd bent, bijvoorbeeld in de ochtend als je haast hebt? Of juist ’s avonds als je er al een lange dag op hebt zitten? En wat zijn dan de triggers? Als je mini niet luistert, heel langzaam is in aankleden, of gewoon niet doet wat je vraagt?

Als hier een structuur in zit, kan je daar op inspelen. Neem voor die momenten net wat meer tijd met je kindje of pak het spelenderwijs aan. Je routine aanpassen kan ook helpen voor jezelf en voor je mini.

3. Stop, adem diep in en uit en stel jezelf deze drie vragen

Situaties waarin je boos wordt zijn natuurlijk niet altijd te voorkomen, maar je kan wel je reactie beïnvloeden voordat je ‘ontploft’. Als je je heel boos voelt en je merkt dat je overdreven gaat reageren, stop dan gewoon even met praten en loop weg.

Denk na over de situatie: is het gedrag van mijn kind onwenselijk of ben ik zelf moe en minder in staat om te kalmeren. Hoe zou ik reageren als ik ontspannen was? En wat is de reden van het gedrag van mijn kind?

Ga daarna rustig naar je kind toe en pak het aan zoals je zou doen als je wel ontspannen was. Je geeft op deze manier ook een heel goed voorbeeld aan je mini!

4. Tijd voor jezelf

Voel je niet schuldig tegenover je kind(eren) als je elke week even tijd voor jezelf neemt. Je geeft hiermee namelijk juist een goed signaal af naar je kids: namelijk dat je goed voor jezelf moet zorgen. En door zelf te ontspannen word je een relaxte mama en daar hebben je kinderen uiteindelijk heel veel baat bij.

Onderzoek wijst uit: moeders hebben 32 minuten me-time per dag

Playful Notes

Reageer op artikel:
Zo word je een relaxte(re) moeder
Sluiten