12 x gezonde snacks die hartstikke zomerproof zijn

Culinair

Als het op eten aankomt, is het belangrijk dat je kids genoeg vitaminen binnen krijgen. Maar hé, omdat het oog ook wat wil, probeer je zoveel mogelijk het leuke met het goede te combineren. Wij hebben de leukste, vrolijkste en lekkerste zomersnacks verzameld, die je in een handomdraai gemaakt hebt.

Je kunt ze ook nog eens samen met je kinderen maken. We willen je wel even meegeven dat je altijd moet uitkijken met fruit zoals bessen en druiven. Snijd die altijd door, om het stikgevaar te verkleinen.

1. Watermeloen pizza


Snijd een watermeloen in partjes en lepel er Griekse yoghurt of kwark op. Strooi daar verschillende soorten fruit overheen en voilà: je gezonde, zomerse pizza is klaar!

2. Fruitijs 2.0


Koop lekker grote hoorntjes en vul die met een zelfgemaakte fruitsalade van bijvoorbeeld aardbei, meloen, appel en banaan. Kijk uit met kleine fruitsoorten zoals bessen en druiven.

3. Blueberry yoghurtsticks


Omdat normale blueberries best wel een tikkie saai zijn, kun je ze aan een stokje rijgen en door een lik yoghurt heen halen. Leg ze vervolgens een paar uur in de vriezer en klaar is je gezonde ijsje! Pas ook hier weer op met kleine kinderen.

4. Ananas chocololly’s


Zelfs van een ananas kun je een tof ijsje maken. Snijd een schijfje af (bij een verse ananas) en stop er een satéprikker in. Dip het schijfje in een laagje gesmolten chocolade en leg dit in de koelkast. Als de chocolade volledig gestold is kun je ‘m eten.

5. Watermeloen ijs


Simpeler kan bijna niet! Snijd een stuk watermeloen in een partje en duw onderin een ijsstokje. Fijne bijkomstigheid is dat je kind de watermeloen zo makkelijker kan eten en waarschijnlijk achteraf minder onder zit. Tip: schrijf een leuke tekst op het stokje, bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap.

6. Gummybear ijs


Zelf waterijs maken moeilijk? Think again! Alles wat je nodig hebt zijn ijsvormpjes, stokjes, een fles Sprite en ‘vulling’. Giet de Sprite in het vormpje, gooi de vulling (in dit geval gummy beertjes) erin en schuif het geheel in de vriezer. Laat het een dag of een nacht staan, zodat je de volgende dag je zelfgemaakte ijsjes kunt opeten.

LEES OOK: 5 gezonde snacks met maar 3 simpele ingrediënten

7. Regenboog fruitbeker


Als je het lekker simpel wilt houden, is deze snack fantastisch. Koop een grote, doorzichtige beker en gooi ‘m vol met verschillende kleuren fruit. Om het helemaal af te maken kun je er een klein toefje slagroom op spuiten (en dat dan weer aftoppen met sprinkles).

8. Bevroren banaan


Snijd een banaan doormidden en stop in het rechte stuk een houten stokje. Dip de bovenkant in gesmolten chocolade en besprenkel dit met lekkers naar keuze. Leg het geheel in de koelkast zodat de chocolade kan stollen en je gezonde ijsje is ready!

9. Kokosnoot fruit bowl


Dit is er eentje die voor de echte exoten is weggelegd. Snijd een kokosnoot door de helft en vul ‘m met kleurig fruit. Hoe je dat eerste het beste doet, wordt in deze video haarfijn uitgelegd.

10. Regenboogijsjes


Deze kleurige jongens maak je bijna net zoals het ijsje van #6, maar dan met verschillende kleurstofjes als ‘vulling’.

11. Frozen yoghurt aardbei


In plaats van gewone aardbeien kun je ze heel makkelijk omdopen tot een nóg meer zomerse variant. Rol ze door de Griekse yoghurt en leg de aardbeien in de vriezer tot de laag volledig is bevroren. Hello extra lekkere maar verantwoorde aardbeien!

12. Komkommerrolletjes


Je hoeft niet alleen met fruit aan de slag te gaan. Komkommers lenen zich ook perfect voor een zomers snackje. Schil dunne plakjes in de lengte en smeer hier crème fraîche of yoghurt op. Leg aan het uiteinde een aantal stukjes gesneden groenten en rol het plakje op. Tadaa!

25 x snacks die je zonder schuldgevoel kunt eten

Meer leuke content? Like ons op Facebook