8 redenen om vandaag nog te gaan zwemmen

Ik heb er al vaker over geschreven en doe het nog maar eens. Zwemmen is een van de beste sporten voor een mens. Het is niet alleen goed voor de lijn, maar ook voor je geest. Minder blessures, meer ontspanning en minder stress, ik noem er maar een paar. En nu blijkt ook dat je langer jong blijft door geregeld een duik te nemen. Waar kan ik tekenen?

Vroeger was ik een hardloper. Niet mijn hele leven, maar een paar jaar lang liep ik regelmatig. Daarbij zwom ik dan ook in Amsterdam in een buitenbad. Een sportieve en slanke tijd. Helaas gooide reuma roet in het eten. Sindsdien ben ik vaker gaan zwemmen en voor ik het wist kreeg het zwemvirus vat op mij. In samenwerking met Speedo schrijf ik nu al een tijdje over de voordelen en positieve effecten van zwemmen en het is mooi om te zien dat een merk als Speedo zich inzet om mensen meer te leren middels inspirerende video’s en samenwerkingen met topatleten, yogi en bloggers zoals ik (zei ze trots). Een van hun motto’s is Love Swim, wat neerkomt op van jezelf en je lichaam houden, en de manier vinden om op prettige wijze te genieten van je leven, je gezin en je lijf.

Als je blessuregevoelig bent of, zoals ik, niet elke sport kunt beoefenen, kun je beter het zwembad in duiken om te gaan banenzwemmen. Je lichaam wordt er sterk (en slank!) door en het heeft nog meer voordelen. Zo helpt zwemmen om stress te verlichten en om je meer te ontspannen. Een aantal voordelen op een rijtje:

1. Minder kans op blessures

Dat heeft natuurlijk te maken met de gewichtloosheid en de manier waarop je in het water ligt.

2. Hoge verbranding van calorieën

Met rustige banen trekken verbrand je al zo’n 500 calorieën per uur. Als je het tempo even een tandje hoger zet kom je al gauw op 700 plus calorieën uit. Kijk, dat tikt aan.

Een aantal onmisbare accessoires voor de sportieve zwemmer
Een aantal onmisbare accessoires voor de sportieve zwemmer

3. Work-out tegelijkertijd

Zwemmen is een combinatie van duursport en training met grote weerstand. Zeker als je accessoires gaat gebruiken die je veel ziet bij de professionelere zwemmer. Met vinnen voor benen en handen duw je meer water weg en werk je aan sterkere spieren. Total work-out. Wat ik zelf een grappige ervaring vind na een stevige sessie zwemmen is dat je niet merkt dat je zweet, maar dat ik na 40 minuten zwemmen met een rood hoofd het zwembad uitkom dat vervolgens gaat nazweten.

schermafbeelding-2016-09-22-om-11-08-52

4. Je blijft langer jong

Uit onderzoek (Indiana University Center for the Science of Swimming) is gebleken dat mensen die veel zwemmen langer jong blijven. Dat heeft te maken met de prestatie op een aantal lichaamssfuncties zoals bloeddruk, cholesterolniveau, hart- en bloedvaten en cognitieve functies. Zwemmers van vijftig hadden dezelfde functies als iemand die twintig jaar jonger is.

5. Zwemmen is goed voor de spieren

Als je zoals ik reuma hebt of andere spiergerelateerde klachten zoals rsi en rugklachten is zwemmen dé uitkomst om verantwoord te sporten. Spieren worden verstevigd en het lichaam ontspant zich tijdens het zwemmen. Voor mensen met reuma is het belangrijk vooral te blijven bewegen. De pijn wordt ook minder.

Zwemmen ontspant net als yoga, de twee samen versterken elkaar zelfs enorm.
Zwemmen ontspant net als yoga, de twee samen versterken elkaar zelfs enorm.

6. Ontspannen

Verrast werd ik door het meditatieve en ontspannende effect van zwemmen. Het is jij en je zwemslag. De manier waarop je je lichaam beweegt, de borstcrawl probeert te perfectioneren en de ademhaling. Ik ben nu aan het oefenen om minder vaak met mijn mond uit het water te komen en niet alleen maar ‘rechts te happen’, maar ook links. Yoga en zwemmen is mede om deze reden een geweldige combinatie, maar daarover lees je hier (LINK) meer over. Zwemmen ontstrest en je stapt herboren het zwembad uit.

7. Afvallen

Nodeloos te zeggen, maar van regelmatig sportief zwemmen val je af. Je valt af van meer sporten, maar wil je kilo’s kwijt dan zul je moeten duursporten en dan zit je in het rijtje van hardlopen, fietsen en zwemmen. Met zwemmen kun je al snel veel calorieën verbranden (zie punt 1), en het helpt enorm om dan de juiste swimgear te hebben.

8. Combineren met andere sporten

Speedo zoekt sinds kort de combinatie op met andere sporten. Het blijkt dat zwemmen heel goed kan werken voor andere sporten zoals hardlopen, fietsen en yoga. Als we yoga (LINK) eruit lichten: door de diverse yogaposes die veel van spieren en core vergen, helpt zwemmen met de spierversterking waardoor je makkelijker en met meer voorbereiding je yogaritme kunt afwerken. Zo zijn er trainingsschema’s ontwikkeld die focussen op schouder-, heup-, been- en core-versterking.

Badpakken uit de Speedo Sculpture lijn
Badpakken uit de Speedo Sculpture lijn

Optimaal zwemmen

Ik heb gemerkt dat als je optimaal wilt zwemmen het onontbeerlijk is om met fijne zwemkleding te zwemmen en de juiste accessoires te gebruiken zoals bril, zwemcap en fijne hulpmiddelen. Deze zomer droeg ik zowel op strand als in het zwembad een Speedo badpak uit de Sculpture lijn (de zwarte met het blauwe randje hierboven in beeld). Het ziet er niet alleen mooi uit, maar zwemt ook een stuk fijner.

Meer over Speedo weten?
Op Speedo’s YouTube-kanaal vind je allemaal toffe instructievideo’s om je zwemslag te verbeteren.
Speedo artikelen koop je onder andere bij Intersport, de grootste aanbieder.
Volg Speedo ook op Facebook voor de laatste nieuwtjes.

In samenwerking met Speedo

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
8 redenen om vandaag nog te gaan zwemmen
Sluiten