Langer en dieper slapen; met deze 5 bewezen manieren lukt het

Naarmate je ouder wordt, wordt een goede nachtrust steeds belangrijker. Je hebt minder reserves na een nachtje doorhalen en overdag vraagt het leven veel van je, op het vlak van werk, beweging en sociale verplichtingen. 

Anderzijds is stress de voornaamste boosdoener van een onderbroken nachtrust. Niet in slaap vallen, tussendoor steeds wakker worden of veel te vroeg ontwaken zijn veelgehoorde klachten van mensen met slaapproblemen. Dit kan problematische vormen aannemen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat mensen die naast lang ook dieper slapen, ongeveer 7 jaar langer kunnen leven. Niet onbelangrijk!
Inmiddels zwerven er talloze tips & tricks over het internet die jou zouden moeten helpen aan een betere nachtrust. Maar deze zijn lang niet allemaal even effectief.

Deze 5 manieren zouden je aan een betere nachtrust moeten helpen en de effectiviteit ervan is wetenschappelijk aangetoond:

1. Drink geconcentreerd kersensap

Het tweemaal daags drinken van geconcentreerd kersensap doet wonderen voor je slaapkwaliteit. Uit onderzoek gedaan door de Louisiana State University blijkt dat het door het drinken van twee glazen Montmorency tart cherry juice deelnemers van het onderzoek gemiddeld 90 minuten langer slapen per nacht! Dieper slapen en beter doorslapen werd beter bij deelnemers die het sap dronken dan deelnemers die een placebo kregen. Als extra bevestiging kreeg de deelnemersgroep de twee weken erna een placebo. Zij sliepen toen weer minder goed. De kersen bevatten grote hoeveelheden melatonine, een natuurlijke stof waardoor je beter slaapt.
Geconcentreerd kersensap is verkrijgbaar in natuurwinkels, maar ook online te bestellen, zowel in sap- als in pilvorm.

2. Slaap in een koele ruimte

Mensen die in een koele ruimte slapen, genieten over het algemeen van een betere en langere slaap. Hoewel ‘s winters dikke sokken en een hoge verwarming in eerste instantie lekker aan kunnen voelen, slaap je hier minder goed door. Probeer de temperatuur in je slaapkamer niet hoger te zetten dan 18,5 graden. Je basale temperatuur zakt sowieso zodra je slaapt; een koele ruimte versneld dit proces. Slapen in een warmere ruimte zorgt ervoor dat je lastiger inslaapt en dieper slapen lastig is. Ook je REM slaap (Rapid Eye Movement) verbetert significant als je in een koelere ruimte slaapt. Deze slaapfase wordt gezien als de fase waarin je fysiek en mentaal het beste oplaadt. Een goede REM-slaap zorgt voor een energiek gevoel in de ochtend.

3. Eet 2 kiwi’s voordat je naar bed gaat

De Universiteit van Taipei in Taiwan concludeerde na een onderzoek in 2011 dat de kwaliteit en kwantiteit van slaap significant verbeterde na het eten van 2 kiwi’s een uur voordat de deelnemers gingen slapen. Alle deelnemers hadden verschillende problemen met slapen en werden door middel van polsbandjes, metingen en slaapdagboeken gemonitord voor 4 weken. Uit de resultaten bleek dat de tijd waarna deelnemers in slaap vielen afnam met 35%. De tijd dat de deelnemers tussendoor wakker werden, nam af met bijna 29%. Bewezen werd dat deelnemers na het eten van kiwi’s dieper slapen.

4. Luister naar rustgevende klassieke muziek voordat je gaat slapen

TV uit, radio aan! Meerdere onderzoeken hebben het effect van rustgevende klassieke muziek onderstreept in de afgelopen jaren. Het onderzoek werd als eerst in Taiwan gedaan, onder deelnemers met slaapproblemen boven de 60 jaar. De resultaten waren positief. Later is het onderzoek ook met jongere deelnemers gedaan, met dezelfde positieve resultaten. Zolang de muziek een langzaam ritme heeft, kan het de slaap ondersteunen. Ook geven onderzoekers aan dat de gewenning aan het luisteren naar klassieke muziek voor het slapen, een conditionerend effect kan hebben. Ook dit zou de slaapkwaliteit ten goede komen.

5. Dieper slapen met een voet buiten de deken

De Amerikaanse National Sleep Association onderzocht met succes het effect van 1 of beide voeten buiten de deken. Het bleek de slaapkwaliteit ten goede te komen. De oorzaak is wederom je basale temperatuur, die ‘s nachts zakt. Hoe sneller je lichaam ‘s nachts afkoelt, hoe beter je slaap doorgaans is. Door een voet buiten het bed te houden, help je je lichaam om warmte kwijt te raken. Je voet bevat veel belangrijke bloedvaten en de onderkant bevat geen haar, waardoor het afkoelproces sneller gaat.

Naast deze bewezen technieken bestaan er natuurlijk nog veel meer bewezen manieren om beter te slapen. Denk hierbij aan het mijden van blauw licht van telefoons, tablets en TV voordat je gaat slapen, het vermijden van alcohol voordat je gaat slapen en het vervangen van je matras, minstens 1 keer per 10 jaar, om rugproblemen te voorkomen.

Lees ook:

* Met deze hack val je binnen 2 minuten in slaap
* 4 signalen dat je een slaaptekort hebt

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Langer en dieper slapen; met deze 5 bewezen manieren lukt het
Sluiten