Mindful worden in 10 stappen

Even tijd voor jezelf

Persoonlijk

Eerder schreef Fammes Florine een artikel over een onderzoek waaruit blijkt dat mindfulness net zo effectief is als antidepressiva. Maar hoe word je nou eigenlijk ‘mindful’?

Tien tips:

1. De kracht van visualisatie

Als je verdrietig bent of een slechte dag hebt, neem dan een moment rust en visualiseer jouw doelen in het leven. Eh wat? Het klinkt wel een beetje vreemd, maar probeer het eens. Zoek een rustig plekje en sluit je ogen, binnen een paar seconden kom je in je eigen droomwereld. Dit is jouw wereld en je kunt helemaal zelf bepalen wat je hier wil zien.

2. Let op je ademhaling

Je kunt veel doen met je ademhaling. Door je regelmatig te focussen op je ademhaling, ga je een stuk meer ontspannen door het leven. Normaal gesproken haal je adem vanuit je borst, maar nu neem je af en toe een momentje om een minuut lang te ademhalen vanuit je buik. Alsof je niet alleen lucht uitademt, maar ook de spanning.

3. Accepteer dingen zoals ze zijn

Want wat kost het veel energie, om alles en iedereen te willen veranderen. Het zit in onze natuur om altijd beter en meer te willen, door een stapje terug te doen kun je iedereen pas echt waarderen om wie ze zijn. Omring jezelf met mensen die vertrouwen in je hebben en je een goed gevoel geven, zo word jij op en top mindful.

4. Luister naar de mensen om je heen

Voer niet een gesprek uit beleefdheid. Toon oprechte belangstelling en luister naar je gesprekspartner zonder afgeleid te worden en zonder hem of haar te onderbreken. Niet moeilijk om te doen, je zult ontdekken dat het hartstikke fijn is om zoveel aandacht voor elkaar te hebben.

5. Geniet van je eten

Eten met aandacht. Ervaar iedere hap intens en eet langzaam. Zo voel je veel sneller wanneer je vol zit en eet je nooit te veel. Ook nog eens goed voor de lijn.

6. Begin de dag zonder gadgets

Ofwel: grijp niet meteen naar je telefoon zodra je wakker bent. Voordat je het weet ga je alweer mee in de hectiek van de wereld en dat is niet lekker wakker worden. Laat je telefoon gewoon even liggen (ja, dat is moeilijk) en neem de tijd voor een korte meditatie en plan je dag. Zo vergeet je niets en kom je niet voor verrassingen te staan.

7. Sporten

Je kunt natuurlijk mediteren met behulp van allerlei apps en boeken, maar het beste is om gewoon je sportschoenen aan te trekken en echt iets te gaan doen. Als je sport blijf je makkelijker in het moment en dwalen je gedachtes minder snel af.

8. Leef in het moment

Ondanks dat de maatschappij waarin we leven dit ons behoorlijk moeilijk maakt, is het goed om te proberen niet steeds met de toekomst bezig te zijn. Moet ik me laten bijscholen of die hogere functie nemen omdat we anders misschien de studie van onze kinderen niet kunnen betalen? Natuurlijk moet je geen oogkleppen opzetten, maar je moet niet vergeten te genieten. Want zolang je nog niet oud en grijs bent en in een verzorgingtehuis zit, is er altijd een toekomst.

9. Neem kleine stapjes

Verwacht niet je levenswens binnen de eerste 30 jaar van je leven te vervullen. Altijd kwaliteit over kwantiteit. Een korte weg naar een succesvol leven bestaat niet, je zult er keihard voor moeten werken.
Als je een groot eind doel hebt, bedenk dan kleine tussenstations en beloon jezelf zodra je die bereikt hebt.

10. Eindig je dag positief

Ook al heb je nog zo’n rotdag gehad en ben je blij dat de dag bijna over is, ga op zoek naar iets positiefs. Ook al was het minuscuul en had het geen invloed op je humeur, wees er dankbaar voor.

Zo creëer je een heldere geest.

Meer leuke content? Like ons op Facebook