Dit is waarom je je zo somber voelt op zondagavond (en hoe je dat oplost)

Adieu, zondagavondblues!

Persoonlijk

Een handjevol mensen heeft geen idee wat je bedoelt als je het hebt over de zondagavondblues, maar de meeste mensen herkennen (tot op zekere hoogte) dat melancholieke gevoel dat zich van je meester maakt wanneer het weekend bijna voorbij is. Hier komt het vandaan – en dít kun je er tegen doen.

Klassiek geval

Zodra vroeger de tune van Studio Sport begon te lopen, werd ik overvallen door een somber gevoel. Het heeft niets te maken met mijn totale desinteresse jegens voetbal en ik ben over de gehele linie best een vrolijk mens, maar zeg zondagavond en ik zeg meh. Of beter gezegd: ik voel meh. We hebben hier te maken met een klassiek geval zondagavondblues. Hoewel het erger was toen ik wist dat er de volgende dag blokuren wiskunde en slecht voorbereide tentamens op me stonden te wachten, is zondagavond nooit m’n favoriet geweest. En dat terwijl ik m’n werk écht heel leuk vind, maandag juist een fijne dag vind qua frisse start en (oké, bijna) nooit naar het weekend aftel. Wat is dat dan toch?

Biologische klok

Voor sommige mensen is het antwoord simpel: ze hebben gewoon een hekel aan hun baan. Logisch dat je dan spontaan in een depressie schiet wanneer het zondagavond is en beseft dat je weer vijf dagen de kracht moet vinden om de dagen door te komen. Tegen die mensen zou ik willen zeggen: zoek als de wiedeweerga iets waar je wel energie van krijgt, want het leven is te kort om je dagen te slijten op een plek waar je niet wil zijn. Heel veel andere mensen hebben daarentegen helemaal geen hekel aan werk, maar gewoon issues met hun biologische klok.

Als je lichaam zo gewend is doordeweeks op een bepaalde tijd op te staan, raakt het in de war wanneer je in het weekend later naar bed gaat en later opstaat. Het schopt het controlecentrum in je brein in de war en dat kan ervoor zorgen dat je je zo rond het einde van de middag opeens somber voelt.

Potje piekeren

Daarnaast is zondag ook het moment voor zelfreflectie. Doordeweeks ben je druk met de hectiek van alledag, zaterdag staat bij veel gezinnen in het teken van boodschappen en sportclubjes en wanneer je eindelijk bent uitgehold is het zondagmiddag en heeft je hoofd eindelijk de ruimte voor een potje piekeren. ‘Sommige mensen vinden het moeilijk om alleen te zijn met hun herinneringen of kunnen er niet tegen hun leven te overdenken. Ze lijden aan een soort existentiële angst’, zegt psychiater Thomas Wehr van The National Institutes of Mental Health in The New York Times. Nou klinkt existentiële angst wat heftig, maar feit is wel dat jezelf verliezen in je eigen hersenspinsels je humeur niet altijd ten goede komt.

Tips

Als je gevoelig bent voor de zondagavondblues, is de kans groot dat je er altijd in meer of mindere last van zal hebben. Dat betekent niét dat je er dan maar aan moet toegeven om gehuld in een humeurige wolk op de bank passief te Netflixen. Integendeel. Met deze tips wordt je zondagavond voortaan een stuk leuker.

1. Wees een sociaal dier

Het is heel verleidelijk je te ontpoppen tot een kluizenaar – zeker nu de dagen weer korter en kouder worden. Dit is juist het moment waarop je het meest contact met anderen nodig hebt. En dan bedoel we contact niet likes uitdelen op Facebook of eindeloos appen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Organiseer een Yathzee-avond met de kinderen, drink thee met de buurvrouw, bel een vriendin: sociale activiteiten geven je het gevoel dat je daadwerkelijk iets doet met je tijd en voorkomen dat ‘een minuut geleden was het nog vrijdag’-gevoel.

2. Gebruik zondagmiddag om je voor te bereiden

Ruim het huis op, plan wat jullie de komende week eten, prep misschien zelfs al wat maaltijden zodat je doordeweeks tijd bespaart. Doe de was zodat je op woensdag niet in een wat moet ik nou weer aan-crisis belandt, zorg voor een volle tank en doe wat administratie die doordeweeks is blijven liggen. Dat geeft je een gevoel van controle en het idee dat je de komende week aan kan.

3. Bedenk een zondagavond-ritueel

Of het nou een yogaklasje is of een filmavond met het gezin: sluit het weekend af met iets positiefs. Doe iets waardoor je even niet bezig bent met de komende werkweek, iets waardoor je je niet druk maakt om dingen waar je toch geen controle over hebt. Bedenk iets wat werkt voor jou en maak er een routine van zodat je er niet eens meer over na hoeft te denken.

4. Weersta de verleiding om alvast wat werk te gaan doen

Je denkt misschien dat je zo alvast een voorsprong loopt op komende werkweek, maar in werkelijkheid word je zo een workaholic die afstevent op een burn-out. Genoeg is nooit genoeg en voor je het weet zit je er weer tot je nek in waardoor je je overweldigd voelt nog voor de nieuwe week is begonnen. Besteed niet meer dan een halfuur aan je agenda en het opstellen van een to do-lijst om te bepalen wat je deze week gaat tackelen. Laat het vervolgens gaan en heb vertrouwen dat het goed komt.

Zet ‘m op, deze week!

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Real SimpleNew York Times