8 ochtendrituelen die PDS klachten helpen te verminderen

Heb je last van het Prikkelbare Darm Syndroom? Ai, dat is erg lastig. Om te voorkomen dat je gedurende je werkdag rondloopt met vervelende pijntjes, winderigheid en ongemakken kun je deze ochtendrituelen in je schema implementeren. Geloof me, het is de moeite waard!

1. Neem  je wekker serieus

Het is logisch dat je het liefst zo lang mogelijk in je bed wil blijven liggen. Dit zorgt er echter voor dat je minder tijd overhoudt om voor jezelf te zorgen. Wil je echt blijven liggen? Zet je wekker voortaan dan iets vroeger, zodat je rustig wakker kunt worden. Hoe dan ook; snooze nooit! Snoozen is hartstikke ongezond en wel hierom

2. Sla het ontbijt NIET over!

Het is raadzaam om je dag te beginnen met een glas water, op deze manier zet je je spijsverteringsstelsel als het ware aan. Het beste is trouwens een glas warm water, oftewel thee. Warme dranken – vooral gemberthee! – stimuleren de werking van je darmen. Daarnaast is het essentieel om te ontbijten. Jouw prikkelbare darmen hebben de juiste voeding nodig om de dag goed door te komen. Weet je niet welke voedingsmiddelen wél en niet werken? Wellicht is het FODMAP dieet iets voor jou!

3. Ga voor hartig

Helaas worden jouw darmen niet vrolijk van suikers. Ook niet van natuurlijke, gezonde. Hoewel yoghurt met fruit, wafels met siroop en pannenkoeken met hagelslag erg verleidelijk zijn is het toch slim om voor een hartig ontbijtje te gaan. Een gebakken eitje dan maar?

Zoetekauw? Zoveel gram suiker per dag binnen krijgen is verantwoord

4. Toch een lege maag?

Ontbijt je liever onderweg naar werk of op kantoor? Slik je medicijnen en/of voedingssupplementen dan niet op een lege maag. Dit kan grote schade toebrengen aan je darmen. Met alle gevolgen van dien… Neem je pilletjes dus mee in een doosje of zakje en wacht keurig tot je iets hebt gegeten!

5. Start de dag positief

Je lichaam en geest werken nauw samen. Daarom is het belangrijk om aan het begin van de dag goed voor je geest te zorgen. Of je nu rustig wordt door middel van een extra lange douche, yoga, meditatie of lezen, dat maakt niet uit! Raak helemaal zen om de hele dag in een positieve vibe te verkeren.

TIP: Deze simpele meditatie oefening is ideaal voor moeders

6. Doe aan ochtendgymnastiek

Je kunt overwegen om in de ochtend te trainen. Nee, je hoeft niet zwetend uit de sportschool te komen. Een beetje lichaamsbeweging is voldoende om je darmklachten te verminderen. Vooral als je kort na het ontbijt de sportschool induikt! Maar je kunt er uiteraard ook voor kiezen om wandelend of fietsend naar je werk te gaan.

7. Ga naar het toilet!

Ons lichaam is zo gemaakt, dat we in de ochtend moeten poepen. Toch hoeft dit niet voor iedere individu te gelden. Voel je echter wel aandrang? Stel je toiletbezoek dan niet uit. Ja, misschien mis je de bus. Of misschien kom je hierdoor wel in de file terecht. Maar je bespaart jezelf een hoop kwaaltjes, zoals winderigheid, krampen en verstopping. Wat moet, dat moet!

8. Houd je aan een routine

Welke gewoontes, rituelen en maniertjes er dan ook voor je werken, houd je eraan! Het is misschien heel lastig, maar als je jezelf aan een vast schema houdt raken je darmen hier op den duur aan gewend. Ze weten wanneer je opstaat, eet, drinkt, poept en beweegt en zullen zich makkelijker kunnen aanpassen.

Bustle

Reageer op artikel:
8 ochtendrituelen die PDS klachten helpen te verminderen
Sluiten